Chantal SennemaChantal Sennema Is sinds haar afstuderen aan het Constantijn Huygens conservatorium te Zwolle (Hoofdvak klassieke solozang en bijvak piano) werkzaam als zangcoach, sopraansoliste en workshopleidster. In haar eigen lespraktijk geeft ze nu al ruim 15 jaar les aan de hand van verschillende zangtechnieken. Elke leerling is uniek met zijn of haar stem en wensen. Voor de ene leerling werkt EVT (Jo Estill voice training system) en de ander is meer gebaat bij CVT (complete vocal technique C. Sadolin).

Naast zingen in musicals deed zij zangervaring op bij verschillende a-cappellagroepen o.a. de Biltstars en Vocalicious en momenteel in the Dutch Organic Choir. Momenteel is ze ook werkzaam als muzikaal leidster van een nieuwe vocal group: Vocal band Experience en doet ze geregeld voice-overwerk als stemactrice.

 

 


Na mijn studie ging er een wereld voor mij open toen ik kennismaakte met de diverse zangtechnieken (o.a. EVT en CVT ) en verschillende muziekstijlen. Deze technieken maakten voor mij duidelijk wat er allemaal met de zangstem mogelijk is en wat ik al onbewust toepaste.

 

Ik ben opgevoed volgens de belcanto-manier van zingen, maar merkte dat ik me vrij makkelijk door andere muziekstijlen kon bewegen. Blijkbaar deed ik van nature iets waardoor klassiek zingen me makkelijk af ging, maar daarnaast ook uit de voeten kon met diverse andere muziekstijlen. Ik voelde me helemaal op mijn plek als ik musicals zong. Daar kon ik niet alleen mijn stem laten klinken in de verschillende stemfuncties maar ook meer in het verhaal, de personage en dus in de tekst duiken wat voor een zanger erg belangrijk en nuttig kan zijn.

 

In mijn lespraktijk merk ik dat als we gaan zingen de zanger in kwestie vaak teveel extra dingen toepast die weinig of soms het verkeerde effect opleveren. Uiteraard moet je je voorbereiden om te gaan zingen, maar hoe ver ligt zingen van ons spreken vandaan? Wanneer je een gezonde spreekstem hebt, merk je dat het overgaan naar de zangstem niet zo heel ver van elkaar verwijderd hoeft te zijn. Binnen mijn lespraktijk gebruik ik de volgende 3 basisprincipes:

 

1. Open keel (ruimte maken voor de klank door te denken aan lachen, gapen, denk aan iets positiefs!)

 

2. Vermijd teveel lip/tong en of kaakspanning (laat de tong en lippen het werk doen en houd een ontspannen kaak) 

 

3. Laat de adem stromen (gebruik de adem daar waar het nodig is maar houd deze vooral niet tegen!!) Zorg dat je je adem verbruikt in plaats van spaart. 

 

9 van de 10 keer lopen we qua zingen vast omdat één of meerdere van de bovengenoemde punten niet of juist te veel wordt uitgevoerd. Door spanning of stress gaat de keel vaak sluiten en kan de klank zijn weg niet meer vinden. Probeer dus zo snel mogelijk de ontspanning op te zoeken door bijvoorbeeld te letten op de verschillende posities van het strottenhoofd. Bij hoge tonen gaat deze mee omhoog en bij lage tonen gaat deze mee omlaag. Probeer te zoeken naar de middenpositie die we met spreken, slikken en ontspannen stand vanzelf innemen. Laat je niet misleiden door in sprongen te denken maar probeer te denken aan zuchten en vallen zodat de klank lekker op de adem en je lijf kan meeliften.

 

Omdat we een lastige hoge toon moeten zingen of een noot erg lang moeten aanhouden gaan we adem sparen i.p.v. weggeven. Adem moet eerder stromen dan tegengehouden worden zoals het officiële woord “ademsteun” doet suggereren. Start niet vanuit de gedachte dat je moet inademen maar vanuit een uitademing! Kortom, laat je lijf het werk doen en word je bewust van wat het van nature al voor je doet!

 

En last but not least: durf fouten te maken i.p.v. super goed je best te doen om alles perfect te doen. Van fouten maken kunnen we leren en wordt je bewuster van je eigen mogelijkheden!!

 

Delen: