Nicoline Snaas werkt als zangeres in de groepen, Nicoline Snaas Jazztrio en in de a cappella groepen Christmas Angels and Fearless Rose. Op dit moment neemt ze haar eigen geschreven materiaal op in Italië.
Ze maakte 2 cd’s met de Christmas Angels en 2 CD’s met haar jazzformaties.
Nicoline is ook werkzaam als Vocal coach in improvisatie en communicatie. Zowel prive als in verschillende formats zoals Jazz school Djam (stem en lijf), Zingen zonder zorgen en Free your voice bij Crea. Ze heeft de Leraaropleiding Omganskunde en Nederlands gedaan en een coach opleiding waarna ze zich is gaan scholen in muziektheorie en praktijk bij o.a. Djam.
Tell mama we’re late was het koor dat ze 12 jaar dirigeerde. Daarna is ze zich meer gaan toeleggen op workshops improvisatie bij zowel klassieke als popkoren. Recent was dat bij Angels en Bant.
Nicoline heeft zich geschoold tot improvisator en docent in improvisatie middels wijze lessen van Peggy Larson, Rhiannon en Jonathan Hart. Bij Nicoline is improvisatie een middel om het luisteren en het zelfleiderschap te heroveren. Dit zijn volgens haar belangrijke eigenschappen om bewust te maken. Met deze ontdekte eigenschappen kan je vrij verbinding maken met jezelf en de ander in de muziek.
Ja als je het mij vraagt dan is daar geen eenduidig antwoord op. Je kunt natuurlijk je verdiepen in techniek, in welk spiertje waar aan trekt op het juiste moment.
Je kunt je adem verdiepen en kracht oefeningen doen zodat je je steun weet in te zetten weer op het juiste moment en in de juiste timing.
Dan moet je je klankkast leren bezingen en je spieren in je mond, tong en gehemelte en keel weten te bespelen. En weer ook hier, op het juiste moment en in de juiste timing.
En dan… moet je weer helemaal niets doen, de klank gewoon laten komen. Zich een weg laten banen in je lijf.
Het is goed om je bewust te zijn van alle elementen die mee moeten doen in het verkrijgen van de juiste intonatie en de juiste kern in je toon.
Ja, en wat is juist. Wat is het dan dat mensen zo raakt. Wat is die mystiek rond het zingen wat eigenlijk niet echt te beschrijven is. Heel dichbij komt.. de juiste verplaatsing van warme lucht, die weer in aanraking komt met de trilling van de uitademing van een ander.
Voor mij is het al het bovenstaande én de waarheid van de klank.
Het lied van een gemoedstoestand.
De buurvrouw die het balkon veegt en haar blijdschap over de heerlijk genoten nacht bezingt.
Het is het lied van jouw hart dat ervoor zorgt dat alle spiertjes zich op het juiste tijdstip bewegen. Wakker gemaakt door het doorvoelen van emoties en het spel van open staan voor nieuwe indrukken en de verwondering daarover.