Erik van Vugt studeerde aan het Fontys Conservatorium in Tilburg en is daar in aanraking gekomen met close harmony (als zanger) bij het Fontys JazzChoir o.l.v. Hans van den Brand. Sinds 2006 geeft hij zelf leiding aan professionele en amateur-ensembles. Daarnaast heeft hij voor talloze groepen gearrangeerd en gecomponeerd.
Op dit moment staat Erik o.a. voor Vocalgroup Be Sharp!, Zanggroep Pabo en de cast van ‘Labyrinth’ (Stichting Stage Affairs). Hij is huisarrangeur van The Jukebox Boys, die onlangs zijn genomineerd voor een Musicalworld Award in de categorie ‘Beste Ensemble’.
Ambitie vs. plezier
Een groep zonder ambitie is als een zeilboot zonder wind. Een groep zonder plezier wordt nooit harmonieus. Hier ligt een taak voor de dirigent. Zoek de juiste balans binnen een koor waarvan een flink aantal leden zeer hoge verwachtingen heeft (van zichzelf) en een andere groep komt voor de ontspanning. Persoonlijk haal ik er enorm veel voldoening uit als iets lukt; een lastig ritme, niet ‘zakken’, een sterke solo. Ik maak iedereen daar deelgenoot van, zodat men trots kan zijn op zichzelf. Zing enkele nummers die uitdagend zijn en enkele eenvoudige die uitdagend klinken.
Slordige ritmes
Melodie bestaat toonhoogte én ritme. Toch ligt de focus van veel koorleden op het leren van de pitch. Een nummer met een bepaalde groove wordt helemaal niks als je mensen niet bewust maakt van de juiste timing en accenten. Het lijkt wel of iedereen ongemakkelijk wordt van rusten en de vierde tel van de maat. Beide worden te snel uitgevoerd als je er geen aandacht aan besteedt. Als ik een nieuwe groep een workshop geef is het negen van de tien keer raak: het ritme/metrum deugt niet. Vooral groepen die gewend zijn om met instrumentalisten te werken zingen erg slordig. Zodra het ritmisch in orde is komt ook de harmonie veel beter tot zijn recht, probeer het maar eens...
Het begint met een lach
Babz Verhoeven liet me dit jaar voelen hoe moeilijk het was om een toon te treffen als je je slap, futloos en down voelt (tijdens een briljante workshop CVT). De meeste groepen waar ik mee werk repeteren doordeweeks ’s avonds. Dan is iedereen al minder fit vanwege de werkdag. Daar komt bij dat privé- en werksituaties zwaar meewegen in hoe iemand de repetitie binnenkomt. Wees creatief in het vinden van de juiste ‘flow’ en energie bij de zangers/zangeressen. Staand repeteren bevordert een juiste houding. Humor en een leuke inswinger doen het altijd goed voor de sfeer. Je zult zien dat de eerstvolgende toon beter klinkt.