Het online Muziektheatercafé van 19 april telde vijftien deelnemers van zowel musicalverenigingen als musicalpopkoren. "Of ze nou tot bijna professioneel werkende gezelschappen behoorden of tot gezelligheidsgroepen, sommige thema;s speelden overal. Daarover ontstond een prima interactie."
Dat zegt Hilde Kauffman. Als BALK-bestuurslid was ze moderator van het Muziektheatercafé, een initiatief van BALK en Grand Circle. "De oplopende kosten voor techniek en het gebruik van ruimten waren zeer herkenbaar. Moet je dan inboeten op kwaliteit. Stoppen met zenderen? Uitwijken naar goedkopere locaties? Of probeer je je inkomsten te vergroten? Daarover werden veel goede tips uitgewisseld."
Groepen die al wat langer bestaan, hebben minder moeite met het krijgen van vrijwilligers voor klussen achter de schermen. "Daar hebben groepen al meer afgezwaaide leden die wel vrijwillig verbonden blijven."
Maar ook als het gaat om opslag van decors en kluslocaties zijn groepen met een langere geschiedenis - en dus meestal een groter netwerk - in het voordeel, zo bleek tijdens de bijeenkomst.
"Met het oog op werving kan een eenmalig project een prima middel zijn om mensen te laten kennis maken met je vereniging", aldus Hilde Kauffman. "Misschien blijven ze wel plakken! Mannenstemmen, ja, maar ook jongeren. En er was ook een studentengroep die juist moeite heeft om ouderen aan te trekken."
Het volgende Muziektheatercafé dat gehouden wordt in oktober 2023 zal in het teken staan van commitment. Hoe kun je dat versterken zodat toewijding het bij leden wint van al te makkelijk afhaken?