Laat niemand nog beweren dat zuiderlingen ‘met de Franse slag’ door het leven gaan. De Fendert Zingt/BALK Festival Zuid was zo’n beetje het strakst georganiseerde festival dat ik meemaakte. Niet uitlopen was het ‘probleem’, maar inlopen!
De Fendert Zingt… de naam intrigeert. Wie of wat is De Fendert? Nou gewoon: Fijnaart, maar dan op z’n Brabants. Het is een van de buurdorpen van Zevenbergen. En in die laatste plaats is het zuidelijke BALK-festival al jarenlang te gast. Hotel De Borgh met het aanpalende sportcomplex is prima op de organisatie berekend. Voor nieuwelingen in Zevenbergen zijn de catacomben met de lange gangen en vele deuren in het complex even wennen. Je bent voortdurend bang een douche in te lopen om daar nog een verdwaalde handballer tegen te komen die net zijn edele delen in een sopje zet. Maar het meer dan behulpzame vrijwilligersteam wijst je prima de weg.
Ik speelde met de gedachte om een uitgebreid verslag te schrijven over de deelnemende koren. Maar twee zaken verhinderden dat: een gestrande trein waardoor ik al direct een aantal groepen miste, en de deelname van mijn eigen koor, Voix Là. Dan heb je namelijk ook andere dingen te doen. De boeiende workshop van Juliette Dumoré volgen bijvoorbeeld. Waardoor je nu alles weet over curbing en edging. Of soundchecken, inzingen, een ander overhemd aantrekken, die onzekere zes maten in de partituur nalopen, je zenuwen de baas worden… Je mist simpelweg te veel.
Gelukkig mocht ik wel meemaken hoe mijn hart open sprong bij het openingslied
van Popkoor Akkoord. Die eerste noten, waar kende ik die ook alweer van? Verdomd! Van Cloudbusting, een van de mooiste nummers van Kate Bush. Wat een gedurfde, originele keuze. Nog mooier: het lied kwam helemaal tot zijn recht bij Akkoord. Knap gedaan!
En een ander popkoor, Kolok uit Helmond, riep nostalgische gevoelens bij me op omdat ze het nummer zongen dat ik in de begintijd van mijn eigen koor zo prachtig vond om te doen: Baba Yetu. In het Afrikaanse lied (overigens weer een van de weinige andere talen die er in Zevenbergen naast het vele Engels te horen waren) werd sterk gesoleerd door de tenor van dienst. Het stond als een huis.
Het Weer werd in alle toonaarden bezongen, dat was immers het thema in Zevenbergen. Sneeuw, koude, zon en regen, véél regen: het kwam allemaal voorbij. Van Zingkel&Co en Voice Over (ha, uit De Fendert, een van de groepen onder leiding van Annalisa Schmad) hadden zelfs een compleet meteorologische setlist. Het KNMI kan tevreden zijn. Ook al omdat de jury - Bianca van Dreumel, Hans Kaldeway en Bart van den Hurk - Voice Over tot winnaar uitriep bij de vocal groups/ensembles.
Mijn eigen koor? Hmm, er was een letterlijk en figuurlijk valse start doordat de begintonen van nota bene het herkenningsmelodietje waarmee we zouden opkomen, verloren gingen in het aankondigingsapplaus. Oeps. Even slikken. Daarna herstelde mijn soms iets te bescheiden club zich prima. Zoals zoveel koren kregen we een paar eervolle vermeldingen, naast de aanmoedigingsprijs De Belofte. Dat is wel weer grappig voor een koor waarin het zilvergrijs steeds meer terrein wint. Ons weerlied, Voorpost van de Dood, was een Nederlandstalige bewerking in 6/8 (tekst van Wilbert Friederichs, onze dirigent, op een arrangement van Jetse Bremer) van de filmmuziek van Pirates Of The Caribbean. Een première waar wij en de jury blij mee waren.
Nadeel van een programma dat ‘s avonds best lang doorloopt, is dat je soms niet meer alles ziet omdat je nog thuis moet zien te komen (helemaal naar de andere kant van de provincie… Brabant is gróót hoor). Zo heb ik Zanggroep Spirit, geleid door Don Henken, dus jammerlijk gemist. Zonde, want ze waren zo goed bij stem dat de jury hen tot winnaar van het festival bij de koren uitriep. Niet voor niets zingen ze in de Topklasse tijdens het BALK TOPfestival op 9 november. Dan krijg ik een herkansing en hoop ik Spirit alsnog te zien en te horen. Net als Voice Over, trouwens. Ik kijk er alvast naar uit!
Jan van Deursen
webredacteur BALKnet.nl