What's hot? volgens Jo Annemans

 

Jo Annemans is zanger, repetitor en arrangeur van de pop-a cappellagroep Voice Male . Hij heeft van jongs af aan in allerlei koren gezongen en koren gedirigeerd, gereisd met het World Youth Choir, meegezongen bij verschillende musicals en verzorgde achtergrondzang bij Night of the Proms in het Sportpaleis. 

Als muzikant heeft hij geen echte professionele opleiding gehad. Op een basis-muziekschool heeft hij noten leren lezen en ging auto-didactisch verder. Hij werkt het liefst zonder partituren. 

Dankzij de jarenlange ervaring met verschillende dirigenten, persoonlijke zangervaring en de passie voor het inspireren en stimuleren van gelijkgezinden, wordt hij regelmatig gevraagd voor workshops (coaching van zang, instuderen van partituren, en partituurloos meerstemmig zingen, etc.).

 


Voordat ik iets over mijn favoriete Voice Male arrangementen kan zeggen, moet ik misschien toelichten hoe de nummers tot stand komen.  Elke productie heeft meestal een speeltijd van twee jaar. In de loop van de tweede jaargang bedenken wij een nieuw concept met daaraan gekoppelde song-keuze.  We zijn met zes zangers, dus de inbreng is vanuit ieders persoonlijke stijl en leeftijd. Daardoor levert die brainstorm meestal veel en divers materiaal op, dat uiteindelijk wordt uitgezuiverd tot een samensteling van leuke up-tempo nummers, ballads, wáúw-momenten en uiteraard nummers met een knipoog, waarbij we, laat me zeggen, onszelf niet al te ernstig nemen.

 

De juiste stem op de juiste plaats

Het eerste wat ik doe is de toonaard bepalen, dat doe ik op basis van de mogelijkheden van wie de leadvocal gaat zingen. Ik beluister het betreffende nummer heel vaak in de auto en zo groeien in mijn hoofd wel wat ideeën. Dan maak ik een eerste audioversie in mijn bescheiden home studio. Zodra ik daar tevreden over ben, komen de eerste dingen op papier te staan. Wie wát zingt doet er voor mij niet echt toe. Ik geloof in de juiste stem op de juiste plaats. En het is ook nonsens dat als iemand langere tijd ‘tu tu’ moet zingen hij dan ook ‘een saaie zangpartij’ heeft. Als je er een gewoonte van kunt maken om goed naar je eigen stem te luisteren naast de andere stemmen, krijgt deze meer betekenis in een groove of het grotere plaatje in het algemeen.

Maar het is uiteraard nog interessanter als de ‘instrument-vervangers’ ook een leuke partij hebben (ik denk hierbij aan You’ve got a friend in me of Singing in the rain ). Die stemmetjes in de backings onstaan gewoon lekker in de auto, wanneer ik gewoon wat vrolijke stemmetjes uitprobeer bovenop wat er al te horen is.

Een andere kick is als je iets kan maken wat mensen niet gelijk met stemmen verwachten – met een beetje galm of delay’s kan je hele leuke effecten bereiken. Zo kwam ik in de vorige productie (Voice Male @ the movies) met de uitdaging van Once upon a time in the west   – ik ben toen eigenlijk thuis gewoon gaan meezingen met wat ik hoorde en ben ik wat gaan spelen met effectjes.

 

Interessant voor de zangers en het publiek

Een arrangement kan ook organisch ontstaan op een repetitie. Omdat ik redelijk uit de voeten kan met akkoorden op een piano, is het voor mij niet zo moeilijk om van daaruit ter plaatse rifjes te verzinnen en stemmen te gaan verdelen ( Lady Madonna , een eenvoudige “pà-pà, pà-oooo” in combinatie met een baslijn en claps). Nummers die snel in elkaar steken zijn daarom niet minder boeiend om in een show een gewaardeerde plaats te geven. Het was het openingsnummer in de show toen, en gaf zette gelijk een toon van lekker onstpannen en herkenbaar, een goeie publieksopwarmer als het ware)

Iets wat ik ook erg leuk vind om te doen, zijn medley’s en dan voornamelijk de zoektocht naar toonaardwisselingen. Doordachte overgangen etc., dat maakt een medley nooit saai. Zo had ik de uitdaging voor een boy band-medley en het idee was vooral dat ik op het einde van de medley alle nummers bij mekaar zou brengen, en dat is goed gelukt, vind ik:  luister maar .

Stood up for love is van zichzelf al een fantastisch nummer, vooral omdat de strofes in mineur zijn en refrein majeur. Om het ‘hoopvolle’ gevoel te versterken in het refrein koos ik ervoor om de bas in het refrein weg te laten, zo heeft een extra ‘lift-up’.

Qua stijl zou ik durven zeggen dat mijn arrangementen easy-listening zijn. Door toegankelijke harmoniën, rifjes en melodieën te gebruiken, denken wij met Voice Male een breed publiek te bereiken. Het is altijd een mooi compliment als men na een voorstelling komt zeggen dat ze geen instrumenten hebben gemist, dat ze dáchten dat het saai zou zijn en dat de kinderen gek bleken te zijn op al die stemmetjes…

 

Arrangmenten en workshops

Op www.chorusonline.com zijn wat van mijn arrangementen te koop. Dit zijn niet altijd de exacte Voice Male versies, omdat niet elk ensemble bassen heeft die makkelijk een lage C kunnen zingen, of tenoren die in volle stem een hoge A te pakken krijgen, of met falsetten tot een E(+8) kunnen komen. Daarom zijn mijn arrangementen ook voor gemengde stemgroepen (SATB’s) te verkrijgen.

Wil je graag experimenteren met meerstemmig zingen ‘on the spot’, leren luisteren naar arrangementen, dingetjes uitproberen die misschien wel tegen of net over je grens gaan van je comfort-zone, dan kom ik je graag workshop-gewijs begeleiden.

 

Je vindt alle info op www.joannemans.be

 

Delen: